10.6.07

KZ lejre

til en gæsteforelæsning af Jacob Lund Pedersen i foråret på faget 'Politisk samtidskunst' bragte den forestilling med sig hos mig, at der ikke fandtes mere end 4 billeder fra KZ lejrene taget i tiden under deres virke. Dvs. at alle billeder man støder på er taget af amerikanere eller russere, idet lejrene befries. den oplysning forekom mig underlig. de fire billeder skulle være taget i Buchenwald (mindes jeg, jeg kan tage fejl) inde fra barakkerne ud igennem en dør. Dvs. døren danner rammen. filmen skulle så være begravet i en tandpastatube i jorden, og på den måde overlevet nazisternes virkelig succesfulde udslettelse af al dokumentation. sådan nogenlunde husker jeg det, Jacob Lund Pedersen berettede. Men, men, i hvert fald har jeg svært ved at finde præcis de 4 billeder, som der skulle være tale om. mange (fx. på wikipedia) billeder ligner bestemt billeder fra en lejr i brug, men de dateres altså til befrielsen (hvis man kan formulere det sådant). jeg kan huske, at han nævnte Georges Didi-Hubermans bog Images Malgré Tout, men en søgning på denne giver heller ikke et billedresultat, der skulle svare til de 4 fotos. flere fotos jeg kan finde, kan jeg ikke vurdere om er iscenesatte, eller hvorledes. jeg poster nogle fotos herover. meget kan man sige, men uhyggelige er de i hvert fald. jeg følger op på mine (for)underinger, når jeg når videre. hvem ved, måske skal jeg lige konsultere holocaust ekspert Morten Helmstedt, når han engang vender hjem fra Grækenland!