15.2.07


jeg går ud fra, at det er plat blot at citere fra litteratur jeg har læst, men den risiko er udemærket. på faget 'politisk samtidskunst' læser vi i bogen 'city rumble' og i den har jeg læst artiklen
'den decentrerede avantgarde - er terrorisme mere kunst end politik" af cecilie høgsbro østergaard og herfra citerer jeg, lidt til billedet også.

" Terrorisme realiserede , i modsætning til kunsten, den avantgardistiske målsætning om total integration og manipulation af massen ved at indgå i dramaturiske sammenspil med massemedierne (fra plakater til tv). Massen blev på den måde momentant drevet i en måske ikke videre veldifineret , men dog 'bestemt' retning."

"...var den historiske avantgardes største forhåbninge er måske slet ikke integreret i kunstværker, men i decentrerede bevægelser som arbejder hen imod transformationen af hverdagslivet" (dette godt nok citeret fra Andreas Huysen)

"Hensigten med den massemedierede vold kunne altså også defineres som et forsøg på at lade massen, publikum, optræde som en iscenesat del af terrorhandlingen på lige fod med terroristerne. Dermed var - og er - den civile terror ikke så meget et spørgsmål om en gruppes angreb på andre samfundsgrupper, men et spørgsmål om en gruppes totale integration og iscenesættelse af samfundet, massen om man vil, som et publikum"

- jeg tænker, at det muligvis bliver sådant jeg vil skrive opgave om. eksempelvis baader mainhof banden, som der står så meget om for tiden.

2 Comments:

Blogger Mads Hoffmann sagde:

http://www.othercinemadvd.com/dialhistory.html

8:04 PM  
Blogger janstricker sagde:

danks mann. læs iø weekendavisen denne uge. en lille artikel om baader-meinhof og hende birgittes løsladelse. og så

11:41 AM  

Send en kommentar

<< Home